|
Post by christian3 on May 1, 2011 20:44:16 GMT 2
Före jag börjar skriva, bunkern byggd: check, förråd inför belägring: check, då så. Jag uppskattar jobbet som har lagts på spelborden och förstår vilket enormt arbete som lagts ner, dom är verkligen jättecoola men.... Med de regelsystem som vi spelar med och för att undvika oändliga diskussioner om skogsgränser föreslår jag.
De träd som visar vad som är skog tas bort och byggs på löstagbara plattor. Utförandet av skogarna kan diskuteras senare. Enstaka träd har jag inget emot men en jämn mängd träd över hela spelbordet är för mig bara förvirrande.
Pros. Borden ser inte exakt lika dana ut varje gång. Man kan alternera mellan byggnader och skog. Plattorna visar då utan några konstigheter exakt var skogsgränsen är.
Cons. Borden måste byggas om. Skogarna måste byggas.
|
|
|
Post by Gerdin on May 1, 2011 20:52:17 GMT 2
Ett annat alternativ är att vi (egentligen blir det NI) bygger ett nytt bord där ni testar era nya tankar, och låter de befintliga terrängerna behålls som de är
Pros: Ingen blir sur för att de befintliga borden förändras.
Cons: var i helvete ska vi förvara alla terrängerna??
|
|
|
Post by Necrontyrian on May 1, 2011 22:04:31 GMT 2
Jag lägger in en röst, så jag har det gjort. Absolut EMOT att borden ska modifieras. Det har fungerat hur bra som helst att spela på dem som de är nu. Vissa har faktiskt förmågan att kunna komma överens om vad som är vad i terrängen under matchen m.m. Regelsystemet sabbar inte, enligt mig. Föreslår att du/ni konstruerar egna bord som passar er bättre.
PS. Vissa bord går redan att ändra till viss del, genom att man kan byta skivor.
|
|
|
Post by otto on May 1, 2011 22:13:57 GMT 2
Jag tycker att man absolut kan låta de nuvarande borden vara i fred, dock har jag för avsikt att spela på ett i grunden platt bord med flyttbar terräng, så som både WH40k och WHFB funkar bäst att spelas på.
4 st platta spelbordsbitar som bildar samma area som de nuvarande borden tar mindre plats, för att de just är platta, så jag tror inte det kommer finnas brist på att hitta någonstans att förvara dem på. Den lösa terrängen kan med lätthet förvaras i ett par flyttlådor man kan skjuta in under något av borden.
Så mitt förslag är att vi att vi som vill spela på nya modifierbara bord fixar det själva, det går snabbast och smidigast så, och så undviker man konflikter med de som skapat och/eller spelar på de nuvarande fasta spelbordsbitsborden.
Jag och Philip har för avsikt att göra ett par plattor med öken/wasteland stuk, för att kunna spela allt från 40k, WHFB och gorkamorka på det.
|
|
|
Post by misantropen on May 2, 2011 11:50:42 GMT 2
Jag startar med att börja bygga lös terräng(öken/wasteland) så som berg och kullar nu i veckan. Jag kan ta med mig terrängen när det blir aktuellt att börja lira öken/wasteland setting för whfb, 40k och gorkamorka
/Philip
|
|
|
Post by Brother Wolf on May 2, 2011 12:58:22 GMT 2
Själv så tycker jag att ni inte alls borde röra de existerande borden då det har lagts ner otroligt många timmar på dem. Däremot så e det mkt bättre me att göra nya bord me som ovanstående skrivit me lösa terräng bitar då det inte tar så mkt plats, e ju bara att lägga i en stor låda o skicka in under ett bord. Jag själv har rätt mkt annat att tänka på just nu me hus o barn, men tankarna är fortfarande på warhammer(40k). Så snart ja hittar en ledig tid så ska ja försöka ta mej ner o tragga o spela lite! Huggs and kisses!
|
|
Samael
New Member
4th Brotherhood, the Blood Knights
|
Post by Samael on May 2, 2011 20:45:05 GMT 2
Öhmans idé om att ta bort träden och göra dom på plattor hade jag också då man var aktiv Idén var då att få in lite små moduler så som skogsplattor, klippor mm, för såna små variationer hade skapat tillräckligt med variation till ett annars icke modul bord, utan för stora ingrepp Att komma överens om terrängen med sin motspelare ska väl inte vara något problem? För det är ju trots allt motspelaren man bjuder upp till en dans Det blir inte roligare än vad man gör det
|
|
|
Post by otto on May 3, 2011 11:52:26 GMT 2
Ang. terräng utsättning sker ju detta antingen genom att sätta ut den tillsammans med motspelaren, innan man bestämt vem som börjar var, eller så scattras den med scatterdice och några d6:or. Oftast brukar det bli något mellanting.
|
|