|
Post by otto on Feb 4, 2011 15:48:19 GMT 2
Hej! Jag har haft tanken på att göra ökenterräng uppsättning till 40k, tanken är att göra den modulär både som i att de olika spelbrädesegmenten ska kunna vridas och vändas samt byta plats med varandra, men samtidigt att de flesta olika terrängsegment så som skogar/byggnader etc kommer vara lösa för att kunna placeras ut enl. regelbokenssätt eller av spelarna själva inför varje slag. Jag kommer designa terrängen/spelbordet med spelbarhet i åtanke, dvs. att man enkelt ska kunna avgöra LoS, vilka områden som är skog och exakt var gränsen går etc. Jag tänkte börja skissa lite hur de olika segmenten kan se ut, tanken är att ha 4 st 120x60 cm precis som de plattorna som redan finns (så att de passar på bordet) men att kapa de ytterliggare så de blir 8 st 60x60. Utöver dessa tänkte jag göra 4 st extra (till att börja med, möjligtvis kan man göra fler allt efter som) 60x60 plattor med mer fasta terränginslag, främst i form av höjdskillnader eller andra saker som kan vara roligt att spela på, men kanske inte varje gång. Återkommer när jag har mer konkret att komma med!
|
|
|
Post by Necrontyrian on Feb 4, 2011 16:31:08 GMT 2
Jag hjälper gärna till med byggandet
|
|
|
Post by berntsson on Feb 5, 2011 17:11:22 GMT 2
om jag befinner mig på hemmaplan hjälper jag gärna till
|
|
|
Post by Brother Wolf on Feb 5, 2011 17:55:20 GMT 2
det finns 3 (eller 4st) plattor som är just till för de endamålen nere i lokalen otto, dessutom så har öman tagit ner små sten o grejjer i lokalen som oxo e till det, vi diskuterade precis samma sak innan , att bygga en terräng där det va moduler av terräng så det inte blir så "standard" att spela på de bord vi redan har. Men vi såg oxo lite problem med just en Öken baserad terräng, och det e ju vad ska man ha för terräng ? sand dynor e det ju det enda som finns typ.. hehe, sen kom jag och andreas att snacka om det och kom lite överenns om en mer "dead wasteland" tema, typ lite mer som en utplånad planet, där det kan finnas ruiner kvar av av hus om man nu vill det eller kanske klipp format osv. tänkte mest att det kanske itne e så roligt att bara ha sand dyner och pyramider ^^ men men, kör hårt bara ! hör me öman va som finns nere i lokalen osv, gött om det skulle göras lite terräng iaf =)
|
|
|
Post by Necrontyrian on Feb 5, 2011 21:47:19 GMT 2
Ett "dead wasteland" hade kanske funkat bäst, men en sandöken kan ju också prydas med olika saker. Meningen med ökenterrängbanan ska ju vara att det är väldigt öppet, enligt mig. Vi har ju inget bord som är riktigt öppet. Man kan ju inreda en sandöken med gamla stenruiner, eller varför inte ett krachsat skepp.
|
|
|
Post by Brother Wolf on Feb 6, 2011 15:34:39 GMT 2
får jag bara ordning i huset så kommer jag nog att göra en liten verkstad nere i källaren o där kommer nog produseras en del terräng moduler! så jag hjälper givetvis oxo tilll, men kanske på lite avstånd XP, alla e givetvis välkommna hem till mig o caroline i everöd oxo sen när vi har fått ordning lite, to be continued =D
|
|
|
Post by otto on Feb 7, 2011 14:13:26 GMT 2
Det är ofta en vanlig uppfattning att en öken är det man ser på film, med stora sanddynor och inte mycket mer. Men majoriteten av vår världs öknar är ju betydligt stenigare med mindre klipp/bergsformationer och massa sand och grus förståss Jo sen som Andreas säger finns det ju ingen egentlig begränsning på vad för saker man kan kasta in i ett ökenladskap i 40k, det kan ju vara allt från crashade rymdskepp till gammla bosättningar, tempel, uttorkade flodfåror, fornlämningar, ja oändliga möjligheter...men största skillnaden är väl att det kommer vara mindre grönt Tanken är med som sagt att majoriteten av terrängdelarna ska vara flyttbara, och endast kanske någon kulle eller uttorkad flodfåra är modelerad på plattorna...på så sätt kan man ju dels använda scatterdice systemet för att sätta ut terräng, dels säta ut de i ett "agreable manner" innan man bestämt om vem som börjar var på spelbordet. Ang. dead wastelandet kan det i min mening lätt kombineras med ökenterrängsegmenten, i det att t.ex. utkanten av en övergiven/nerbombad/förstörd industristad kantas av en kargmiljö (stenig öken), vilket ger ett kombinerat spebord med både tätare stadsruiner i ena änden och mer öppen karg terräng på andra sidan. Just karg öken brukar ju vara standard terrängen i alla post apokalyotiskafilmer så jag ser det som ett bra sätt att kombinera de två!
|
|
|
Post by christian3 on Feb 7, 2011 17:52:51 GMT 2
Städer som ligger i/vid öknar kräver underhåll för att inte bli fulla med sand. Jag har sett (på tuben) brända byggnader som är svarta med en dust ökendamm på och marken var öken färgad men allt som stack upp var förkolnat. Frågan är lite, för hur länge sedan hände händelsen?
|
|
|
Post by Gerdin on Feb 8, 2011 3:12:57 GMT 2
det kan ju ha hänt för tusentals år sedan, så att de byggnader som nu sticker upp (igen) är urgamla imperiebyggnader som varit begravda sedan koloniseringstiden. duh-duh-duuuuuh!
|
|