|
Post by Necrontyrian on Aug 20, 2010 6:05:22 GMT 2
Det gör dock inte jag. Men visst. För de som behöver sig av det, så skadar det inte att där hänger en lapp (eller hundra). Jag kommer inte att rätta mig efter några nedskrivna regler, utan kommer som vanligt bestämma med min dåvarande motspelare hur vi ska spela samt vad som ska vara vad. Detta innan vi börjar spela. Jag har aldrig haft några större problem att komma överens med de jag har mött, om regler och dyligt, förän nu. Tips: Skulle någon regel eller terräng m.m. orsaka oense under spelets gång, så kan man alltid låta ödet avgöra genom att man slår en tärning om det. Hamnar tärningen på golvet, så kommer hajen Johannes Brosk och dödar alla.
|
|
|
Post by Gerdin on Aug 21, 2010 1:35:03 GMT 2
Som utomstående (ja, jag spelar ju inte 40k) så kan jag tycka att husreglerna bör finnas nerskrivna. Om spelare X och spelare Y kommer överens om något annat än vad som står i husreglerna så är det helt okej i just den matchen.
MEN, lyckas de inte komma överens, så gäller de nedskrivna reglerna. Bara en tanke, ni får lösa det precis hur ni vill vad mig anbelangar (Mathias skriver som Mathias, inte som ordförande... så det inte blir några missförstånd)
|
|
|
Post by rickie on Aug 22, 2010 0:42:48 GMT 2
För att slippa diskutioner o sådant så kör efter dom regler som redan finns o inga house rules. Enklare kan det ju inte bli
|
|
|
Post by Gerdin on Aug 22, 2010 0:47:27 GMT 2
Well. Rickie dödade alla mina argument, så jag säger "what he said."
|
|
|
Post by Necrontyrian on Aug 22, 2010 13:24:00 GMT 2
Det blir lite svårt Rickie, eftersom borden får ju lite regler i sig som inte boken täcker. Som t ex vad gränsen går för vissa difficult terrains, och om floden ska vara difficult eller dangerous osv.
|
|
|
Post by christian3 on Aug 22, 2010 15:57:23 GMT 2
Det står en bra guide i regelboken sida:13 Visst ska man komma överens om terrängen, före matchen. Om diskussion uppkommer för att man glömt att komma överens, bör gällande (nedskrivna) houserules eller regeboken bestämma. Inte den ena spelarens taskiga minne.
|
|
|
Post by Brother Wolf on Aug 22, 2010 16:13:21 GMT 2
Helt rätt
|
|
|
Post by Gerdin on Aug 22, 2010 16:14:08 GMT 2
Ja, det var ju så jag också tänkte då... Fan, kanske skulle börja spela det där möget ändå. ^^
|
|
|
Post by berntsson on Aug 22, 2010 19:34:15 GMT 2
Ja de tkr jag allt att du ska gerdin! och kan vi lägga ned gnällandet nu? och om du nu känner för det får du mer än gärna ta o sammanställa en lista på alla terrängdelar som finns på alla bräden vad som gäller på just den stenen i högra hörnet ....ha så skojj!
|
|
|
Post by christian3 on Aug 22, 2010 20:27:46 GMT 2
Jag ser saken från min sida, matcherna har oftast blivit spelade mitt i veckorna. Jag har sagt 18 motståndaren kommer 18.30-19. Jag börjar jobba kl 05.00. Vid 19.15 börjar matchen, då har jag inte tid att diskutera regler i en halvtimme eller slå tärningar för varje move/shoting. Utan ca 6timmars sömn är jag en zombie på morgonen och min chef förväntar sig att man arbetar för lönen. Det är inget fel på min chef, jag spelar 40k i blixtfart var kan hörnen skäras för att spara tid?
|
|
|
Post by Necrontyrian on Aug 22, 2010 21:19:59 GMT 2
Haha, bra den Berntsson. Det är ju förbannat svårt att låta ödet avgöra via tärningen om spelarna inte är överens. Det är inte meningen att vi ska ta turneringen på värsta blodigaste allvar, tycker jag. Man ska inte komma försent, men däremot snackar man klart lite skit innan man börja spela. Och jag som trodde att denna föreningens gnälltid var förbi. *suck*
|
|
|
Post by Brother Wolf on Aug 22, 2010 21:51:43 GMT 2
Finns det oklara regler så kommer det finnas diskutioner. Det är väl bättre att samtliga träffas och snackar om hur reglerna ska vara och även skriver upp alla house rules som skall andvändas?
|
|
|
Post by Necrontyrian on Aug 23, 2010 12:08:55 GMT 2
Boka en dag så skriver vi ner lite regler. Jag och Ingela ska måla på onsdag kväll. Skriver gärna regler den kvällen också. Eftersom vissa vill ha det, så ska det klart finnas. Men reglerna ska inte vara lag utan mer riktlinjer om man då inte är överens, tycker jag. Enas de båda spelarna om en annan husregel under spelet gång, så ska den gälla istället. Vill spelarna slå tärningen om ett beslut, så fungerar det också. Tror alla blir nöjda på detta.
|
|
|
Post by Necrontyrian on Aug 31, 2010 0:03:44 GMT 2
Matchen mellan mig och Ingela slutade med en seger för mig. 3-0 i Kill Points samt 660-351 Modelpoints till mig. Necrons fick tillslut sin hämnd mot Word Bearers.
|
|
|
Post by Brother Wolf on Sept 2, 2010 6:43:55 GMT 2
Jag svarar på ditt inlägg här Andreas istället för i Linus tråd. Vi snackade om detta då när jag mötte Linus sist och jag står fast för vad jag sa då. Jag fortsätter turneringen men jag spelar inte för att jag måste och jag kommer inte heller att tragga på folk. Det ligger på allas axlar att man skall fullfölja detta eller inte, så jag tänker inte ta all ansvar. Men jag vet att att jag har varit dålig på att ta tag i saker som jag brukar och jag tycker oxo det är trisst. Men som jag oxo sa vid senaste matchen jag har väldigt många personliga saker som händer och då hnar tyvärr 40k inte överst på prioriterings listan. Om ni tycker att det tar För lång tid eller att mina andledingar inte är tillräkliga för att fortsätta turneringen så säg det, så får vi hitta en bra lösning.
|
|