|
Post by Necrontyrian on Oct 17, 2009 15:01:46 GMT 2
Husregeln påverkar det som beskrivs under "Atoning" på sidan 94 i huvudregelboken. Det som inte kommer gälla under "Atoning" längre är force point användningen att sänka dark side poängen. Alltså det går inte längre att sänka sin dark side score med hjälp av force points. Dock kommer jag tillägga att vissa goda gärningar kommer att kräva force points för att dark side poängen ska sjunka.
|
|
|
Post by Gerdin on Oct 20, 2009 2:55:45 GMT 2
Men om en mästare märker att hans padawan har darksidepoints och vägleder honom? Ett exempel är att mästaren säger till padawanen att meditera på saken och komma fram till alternativa lösningar.. Sen diskuterar de det, lite som när den vise ärkeasiatiske kampsportsläraren säger till sin mycket unga elev att meditera på saken.
Jag tycker att padawanen då ska få möjlighet att bli av med darkside points, men om han/hon måste spendera FP för det är en annan sak. I mina ögon ska dock detta vara en fördel som mästaren ger och som ger eleven en unik möjlighet. Det kanske inte måste vara en jedimästare som gör det heller, utan "bara" någon som agerar som en sådan, men det kan nog vara vilken vis och godhjärtad (och höglevlad) forceuser som helst.
Nåja, kanske något för när det verkligen blir tal om saken, men jag känner iaf att det är lite det som master/padawan-systemet är till för. Vad tycker ni?
|
|
|
Post by Gerdin on Oct 20, 2009 2:59:04 GMT 2
Min poäng är att man kanske inte måste göra goda gärningar för att få bort DSP, utan det kan funka om man verkligen ångrar sina handlingar / inser att det finns fredligare lösningar / begrundar sitt synsätt på sin roll som jedi (eller vad man nu må vara).
|
|
|
Post by Necrontyrian on Oct 20, 2009 4:29:29 GMT 2
Håller jag med om, och det står också i boken. Det jag menar är att reduceringen via force points utgår. Som sagt så kommer vissa saker också kräva force points. Håller också med dig om master/padawan. Det ska finnas en bra anledning om man ska bli av med sina dark side points. Det är min poäng. Inte bara att man kan spendera force points regelmässigt hur mycket man vill och plocka den ena dark side poängen efter den andra. I låg level kan man egentligen vara värsta massmördaren utan att gå mot den mörka sidan över huvud taget. Det är enklare att gå mot dark än light. The easy way som dom säger.
|
|
|
Post by Gerdin on Oct 20, 2009 12:46:15 GMT 2
gött!
|
|