|
Post by Necrontyrian on Jun 22, 2011 15:24:33 GMT 2
Här kommer allt, som har med äventyret att göra, läggas upp så småningom. Det kan vara allt från karaktärer och platser ni stöter på till historik och berättande i text.
|
|
|
Post by Necrontyrian on Jul 4, 2011 4:45:35 GMT 2
Symbol of the Zhentarim organisation Symbol of BaneBaneFzoul Chembryl, leader of Zhentarim and the chosen high priest of Bane Manshoon, agent of Fzoul (one of three clones of the real Manshoon, founder and former leader of the organisation) Scyllua Darkhope, high captain of the Zhentarim armies and the sword of Fzoul The Pereghost, commander of Darkhold´s military forces (Faithful to Cyric)
|
|
|
Post by Necrontyrian on Jul 4, 2011 4:59:16 GMT 2
Moonsea region Creature in the Flooded ForestZhentil Keep, Zhentarim capital (left: former size, right: actual size) Melvaunt, city of swordsHillsfar, city of tradeMulmaster, city of dangerNorthern Moonsea coast and the village of Fensreed (puppet of Melvaunt)Northern Moonsea coast near the city of ThentiaThe ruined town of Phlan Ironfang Keep
|
|
|
Post by pau on Jul 4, 2011 17:36:50 GMT 2
fy fan va coooooolt! jag vill spela nu! bane är superbäst XD gött att deras region ligger så sjukt nära därifrån jag ska komma, självklart att man blir medlem hos dem som en icke-god drow
|
|
|
Post by Necrontyrian on Jul 15, 2011 15:06:17 GMT 2
Nya bilder har lagts upp på de största städerna i regionen m.m.
|
|
|
Post by coca on Jul 15, 2011 15:19:41 GMT 2
Fräsigt
|
|
|
Post by Necrontyrian on Jul 26, 2011 13:04:09 GMT 2
The Dogma of Bane
Serve no one but Bane. Fear him always and make others fear him even more than you do. The Black Hand always strikes down those who stand against it in the end. Defy Bane and die - or in death find loyalty to him, for he shall compel it. Submit to the word of Bane as uttered by his ranking clergy, since true power can only be gained through service to him. Spread the dark fear of Bane. It is the doom of those who do not follow him to let power slip through their hands. Those of cross the Black Hand meet their dooms earlier and more harshly than those who worship other deities.
|
|
|
Post by Necrontyrian on Jul 27, 2011 6:06:25 GMT 2
Officer Hierarchy
Sergeant Lieutenant (ex Paulina) Captain (ex Coca) Commander (ex Rickie) High Captain
Church of Bane Hierarchy
Acolyte Priest (ex Paulina) Blackguard (ex Rickie) High Priest
|
|
|
Post by Necrontyrian on Jul 31, 2011 4:52:47 GMT 2
Förklaringar och rykten till platser i Moonsearegionen
Citadel of the Raven: Agerar lite som en "Helms klyfta" för Zhentarim. Består att olika fort längs med västsidan av Dragonspine Mountains, samt en större stad vid foten av berget. Förr ägdes detta tillsammans av Zhentil Keep, Hillsfar, Melvaunt, Mulmaster, Thentia och Yûlash. Nu styr endast Zhentarim hela området. Halva armén befinner sig i här. Detta är zhenternas försvar mot en attack från väst.
Zhentil Keep: Zhentarims huvudstad. Härifrån styr Zhentarim/Church of Bane hela västra Moonsearegionen. Zhentarim kontrollerar den största armén i regionen.
Melvaunt: En storstad styrd av tre tyranniska adelsfamiljer: the Leiyraghons, the Nanthers och the Bruils. Dessa tre har tillsammans den fjärde största armén i Moonsearegionen. Dock har de problem att komma överens om mångt och mycket, förutom med deras gemensamma hat mot Zhentarim. Arméns ökände och grymme general är känd som the Lord of Keys. Melvaunt är en av Zhentarims fiender. En typisk melvauntian soldat bär en skrud och armband i lila. De har emblem med ett silversvärd på som skär igenom ett silver ankare. Staden är känd för sina många metalsmedjor. En tjock enorm rökslöja syns alltid över Melvaunts murar. Handel sker till sjös mellan samtliga hamnstäder, utom Zhentil Keep. Slavhandel är tillåtet.
Mulmaster: En perfekt strategiskt placerad storstad som gör den till den starkast skyddade staden i Moonsea, tillsammans med Zhentil Keep. Dessa två har just nu ingått i en allians sen ett par år tillbaka, som nu detta året har förstärks då dess regent anslöt sig till Zhentarim. Regenten heter Selfaril, High Blade of Mulmaster. Selfaril kontrollerar den tredje största armén i Moonsearegionen, däribland de ökända trollkarlarna "Cloaks of Mulmaster" som är totallojala till tronen. Något som bekymrar Fzoul Chembryl, är att Selfaril är gift med landet Thay´s "kronprincessa". Detta innebär en stark allians mellan Mulmaster och Red Wizards, några som Fzoul inte är så förtjust i. Red Wizards har länge haft ett distrikt centralt i staden. Något som gläder honom dock, är att han har godkänt Selfaril´s förfrågan om att få bygga en kyrka dedikerad till Bane över ett rivet tempel till Xvim inne i Mulmaster. Det Zhentarim´s High Priest inte förstår bara, är varför Selfaril så snabbt övergått till Zhentarim och Church of Bane utan någon direkt överdriven influens.
The Moonsea: Denna kalla, klara och lätt lilafärgade sjö centrerar hela regionen som också är döpt efter dennes namn. Moonsea har inga öar, men ryktena säger att öar har setts uppenbara sig vissa nätter på året. Dessa rykten säger också att denna väldigt djupa sjö ansluter sig till underjordiska sjöar och the elemental plane of water.
Anauroch och the Black Road: Den svarta vägen genom Anaurochöknen i väst är en mycket viktig handelsrutt för Zhentarim, men långt ifrån ofarlig pga barbarer och monster av olika slag. Manshoon varnar för ökad arcanisk aktivitet i södra Anauroch. Någon form av magi som löper amok i området. Ovanför området har en svävande stad täckt av en skuggslöja dykt upp. Magin är mycket kraftig variant som Manshoon inte kan placera till något som existerar idag, men till det gamla människoimperiet Netheril.
Hillsfar: Denna också tungt inmurade storstad är styrd av en hänsynslös handelsman/trollkarl vid namn Maalthiir, First Lord of Hillsfar. Staden tävlar intensivt mot Zhentil Keep om kontroll av den södra Moonsearegionen. Ett kallt krig pågår mellan städerna. Hela Maalthiir´s armé är legoknektar kända som The Red Plumes. Hillsfar har blivit ökänd för sin grymma gladiatorarena. Staden är djupt rasistisk och misstänksamma mot ickemänskliga individer. Endast människor är välkomna innanför murarna och de som åker fast för att ha tagit sig in ändå, hamnar med stor sannolikhet på arenan. Hillsfar är också känt för att vara den andra stora staden som husar en Red Wizard enclave. Staden har den näst största armén i regionen.
Phlan: En stad som har förlorat sin ära och lämnats i ruiner pga krig, invasion och en drakattack. Många gånger har den försökts byggas upp igen, men återigen blivit förstörd. Ett roterande Council of Ten styr staden. Alla är domare. Ledaren i rådet är High Councilor Kella Voskorm. En halv-orc kvinna. Stadsruinernas område har återigen blivit en populär plats för handel pga av sin position i landet. Rikedom kan kanske froda här igen, då både rådet och handelsmännen smått har börjat att restorera Phlan till dess gamla ära. Phlan döljer dock många hemligheter och mycket historia bland massorna. Mycket finns kvar att utforska för den som har modet och girigheten.
Teshwave: En mindre marionettstad till Zhentil Keep, som hyser tusentals trupper till Zhentarim. Från staden utgår karavaner och militära expeditioner ner till The Dalelands. Den officerare med högst rang för stunden, styr staden. Just nu är det captain Zerana Hellesk.
Thentia: En självständig storstad med en mycket svag militär makt. Thentia styrs för tillfället av watchlord Gerrot Blackturret. Då och då håller stadens adelsfamiljer val, då en ny watchlord ska väljas. Detta gör Thentia till den mest demokratiska staden i Moonsearegionen. Med den svaga militära styrkan blir watchlordens makt mest symbolisk. Dock får denne makt via adelsfamiljer istället, då de i sin tur har stöd från en flertal anarkistiska magikers. Dessa magikers är gamla Cloaks of Mulmaster eller Warwizards från Cormyr. Thentia har därmed den största armén av trollkarlar i regionen, men en oorganiserad sådan. Ironfang Keep i öst misstänks tillhöra magikerna.
Voonlar: En liten men viktig handelsby till Zhentarim. I teorin är detta en demokratiskt självständig by med en såkallad "Bron" som styr. En Bron röstas fram av folket. I verkligheten är Voonlar en marionett till Zhentil Keep, där Zhentarim väljer vilken Bron som ska sitta som regent. Nuvarande Bron är Buorstag Hlammythyl, en stor legoknekt som dyrkar Bane. Byn verkar fredlig enligt de handelsmän som passerar, men tysta tyranniska lagar styr folket. Ett mindre repekterat handelsgille, Shield Trading Company, har sitt högkvarter i Voonlar. De handlar både i Moonsea och Dalelands.
Ylraphon: En stad som byggdes av alver en gång i tiden. Nu husar, och styrs, den laglösa typer så som pirater och smugglare. Staden är numera en by, då en stor del av den är överväxta ruiner.
Yûlash: Har agerat lite som staden Osgiliath i Sagan om Ringen, när det gäller att stå i mitten av två fronter i ett krig. Kriget var mellan Hillsfar och Zhentil Keep. Staden var ordentligt fortifikerad under kriget, men har nu reducerats till en ruin. Inne bland ruinerna finns nu ett flertal blockader konstruerade, framförallt runt den gamla borgen i mitten. Borgen bär stolt Zhentarims fanor, då organisationen har förklarat Yûlash sitt protektorat. Ruinerna är en mycket viktig strategisk position för Zhentil Keep. Extra mycket eftersom den ligger på en kulle också.
|
|
|
Post by pau on Aug 2, 2011 23:35:09 GMT 2
vilket år är det ungefär när vi börjar spela? i samband med att Bane kommit tillbaka eller några år efter det? har läst igenom den förkortade tidslinjen i Forgotten Realms: Campaign Settings och tänkte kolla när ungefär Vice föddes
|
|
|
Post by Necrontyrian on Aug 3, 2011 11:44:06 GMT 2
Vi börjar på kampanjens startår, 1372. Men vi kommer börja på hösten istället för sommaren. Bane´s återkomst skedde den senaste midvintern, precis efter City of Shade´s uppkomst i Anauroch.
1358 var året då gudarna gick på jorden. Bane blev dödad av Tyrpaladinen Torm, som själv också dog i striden. Torm blev sedan rest som en lesser god av Tyr för sitt hjältedåd.
1361 startar Cyric en utrensning (the Banedeath) av Banedyrkare och driver dem till tillslut underjord, där de tvingas arbeta för Banekyrkan i lönndom. Banekyrkan förklarar olaglig.
1368 inträffar den andra "Banedeath", då faktiskt Cyric förlorar och tappar sin makt de haft i 7 år till Manshoon´s Zhentarim. Försvagat av det långa religiösa inbördeskriget i staden, saknas en stark armé. Detta gjorde Zhentil Keep näst intill försvarslöst i en attack från vita drakar och frostjättar samma år. Norra delen av staden och broarna förstördes i attacken och de överlevande sökte skydd i den södra delen, som också hade en egen mur. Banekyrkan är åter igen laglig.
1369 Året då Randal Morn tog tillbaka Dagger Falls. Det är också året då Xvimkulten räddar Bane´s avkomma Iyachtu Xvim, från sitt fängelse under Zhentil Keep´s ruiner. Fzoul Chembryl blir ledare över Xvimkulten och konverterar alla Banedyrkare till Xvim.
1370 Fzoul Chembryl tillverkade den heliga spiran "Scepter of the Tyrant´s Eye". Med sin nu organiserade Xvimkult, startas ännu ett inbördeskrig. Denna gången mellan Xvimkulten och Zhentarim. Fzoul lyckas döda Manshoon och ta kontrollen över hela Zhentarim. Senare attackeras Xvimkulten av Manshoon´s flera kloner, där Fzoul och hans präster dräper nästan samtliga. Två av klonerna flydde från Zhentil Keep och en blev kvar för att tjäna under kultledaren av okänd anledning än idag. Återuppbyggandet av Zhentil Keep påbörjas.
1372 Året ni kommer börja i. Bane är nu tillbaka, då han återföddes ur sin egen sons kropp. Syftet med att Bane skaffade en avkomma tillsammans med en demon år 1358, var att denne skulle agera som en kokong tills hans återkomst från första början. Xvimkulten omorganiserades i samma stund till Church of Bane. De Banedyrkare som hade valt att omvända till Cyric efter Bane´s död, fick nu en chans (tillsammans med de vanliga Cyricdyrkarna) att konvertera till Bane. De som ens tvekade blev avrättade. Idag är Zhentarim och Church of Bane i praktiskt taget ett och samma. Religionen Cyric är nu förbjuden i staden tillsammans många andra. Waukeen och Tymora är tillåtna, men de får inte yttra sig på bekostnad av Bane på något sätt. Goda religioner är inte helt förbjudna men så länge Fzoul konsoliderar sin position, kommer det troligtvis ändras i framtiden.
|
|
|
Post by pau on Aug 3, 2011 14:31:38 GMT 2
när gick vi alla med i Zhentarim i såna fall? alldeles nyligen (typ 1370?) eller var vi med redan innan the time of troubles? jag tänker på min bakgrundsstory så jag skriver rätt i tidslinjen
|
|
|
Post by Necrontyrian on Aug 3, 2011 14:45:15 GMT 2
Bra fråga. I slutet på 1370 hade jag tänkt mig ja.
|
|
|
Post by Necrontyrian on Aug 4, 2011 0:05:46 GMT 2
Hösten sluter sitt grepp allt hårdare om Zhentil Keep. Två år har passerat sedan återuppbyggnadet av staden påbörjades, och nya byggnader står nu återigen på norrsidan av floden Tesh. Dock är detta långt ifrån dess förra storlek och glans. En ny mur har byggts upp runt den nya delen som ett tecken på den begränsade ekonomin. Ute på kullerstensgatorna är folk i rörelse för fullt. Marknadsplatser i rullians dag som natt, fler karavaner besöker och lämnar staden än vanligt, extrainkallade vakter som skydd till karavanerna och stort antal dvärgar på besök från bergen. T om de lömska grådvärgarna har vågat sig fram. Tydligen ska gruvorna ha varit extra gynnsamma vid Dragonspine Mountains i väst den senaste månaden. Detta är precis vad staden behöver. Enligt ryktena ska Hillsfar inte ha haft samma tur. Scyllua Darkhope har organiserat och ansvarat för karavanernas och Zhentil Keep´s säkerhet, Manshoon har inte setts till och lord Fzoul dyker upp varannan tiodagare, hårt bevakad av eliten i Zhentarims armé och de främsta prästerna i Bane´s namn. Han delar upp sin tid mellan Zhentil Keep och Citadel of the Raven. Vid ankomst välkomnas och hyllas Bane´s utvalde av folket och de disiplinerade trupperna med Scyllua och hennes närvarande commanders i spetsen.
Regnet och vinden piskar mot fönstren till tavernan "The Black Gauntlet". Mörkeralven Vice Pháryl tillsammans med ett par soldater står vid baren och håller samtidigt ett öga så att allt är i sin ordning på stället. Som lieutenant ansvarar han mycket för de vardagliga vaktrutinerna i staden, vilket har tröttat ut honom för längesen. Men hoppet lever kvar till en möjlig befodring, med Banekyrkan återigen på plats och de patetiska Cyricdräggen avvisade från staden. Vice anslöt sig till kyrkan och har visat sig vara en hängiven tjänare under mörkrets herre som präst. Hans fantatism påminner om High Priest Fzoul själv. Stämningen på tavernan är lugn, då de flesta här inne är trötta efter enormt långa och slitsamma arbetsdagar. En mörkhårig blek man sitter i ett hörn med ett glas vin med en underlig röd färg, nästan som blod. Vice känner sig iaktagen av mannen.
Captain Thorgin befinner sig i sitt hem på sydsidan. Hans sysselsättning under dagen har varit att ivrigt putsa sin rustning så nära mithralskinande ren man kan komma. Den svartgula tabarden har gjorts iordning och hela munderingen sitter nu stadigt på hans kraftfulla, vitskimrande kropp En nervös och ständig koll hålls på gatan utanför hans fönster, samtidigt som det nästan är omöjligt att gå ifrån spegeln. kan ju hända att något inte sitter korrekt, eller att en fläck finns kvar på rustningen. Plötsligt tror sig Thorgin varsebli hästhovar utanför och mycket riktigt syns en stor svart stridhäst till när han återigen tar en titt från fönstret. Snabbt samlar han ihop sin packade utrustning och lämnar huset. På gatan syns en kraftfull riddare i en tung mörk rustning, väntandes med kyrkans heliga vapen, the black gauntlet, vid sidan och en stor sköld på ryggen. Han sitter på den svarta häst han såg från fönstret. -Commander Trerion, utbrister Thorgin på knä med ett försök att försöka hålla darrandet på rösten borta. -Jag ser att du har förberett min ankomst Thorgin. Bra. Du och jag ska ta en promenad tillsammans över broarna, säger Trerion. Thorgin vet inte varför han har kallats av sin befälhavare. Är det en tidig ankomst av lord Fzoul till staden, eller är Blackguard Trerion missnöjd med något? Kalla kårar känns i kroppen när ordet "broarna" nämndes. När han märkte att de hade passerat broarna, kändes en viss lättnad hos Thorgin. Dock hade det också varit en total tystnad från dem båda. Efter broarna stannar de till. -Hur lojal är du till den svarta handen, frågade Blackguarden med den allvarligaste av blickar mot hans Captain. - In i döden och i döden Commander, svarar Therion bestämt. - Bane ser svek och lögner innan du själv hinner uppfatta att du planerar att begå förräderi, säger Trerion med en skrämmande lugn stämma. Therion bugar av skräck bara vid ordet av mörkrets herre. - Den svarta handen är och kommer alltid att vara allt jag är, säger Therion utan att denna gången lyckades hindra darrandet på rösten. - Kyrkan har beslutat att tiden för att testa din tro har kommit. Vi ska lämna Zhentil Keep för ett viktigt uppdrag. Har du beordrat din lieutenant att befinna sig på avtalat plats? frågade Commandern. - Ja Commander, svarar halvdraken. - Bra! Lord Chembryl lät tydligen Manshoon skicka en av sina egna. Denne ska också befinna sig där i denna stund, förtydligar Blackguarden.
Saul Tarvitz har precis druckit upp det sista av blodet. Bordet träffas av ett svagt rött sken, som Saul är medveten om, kommer från hans egna ögon. Grannbordets två gruvarbetare kan inte undvika att se detta och stirrar på honom. Warlocken slickar sig om munnen med en hånfullt leende på läpparna. De båda männen reser sig och går med raska steg därifrån. Efter en stund syns en stor svart häst vid huset på andra sidan vägen under en flämtande fackla i vinden. Samtidigt slängs ytterdörren upp med en ordentligt ryck. - Lieutenant Pháryl och du där vid fönstret stannar. Resten försvinner härifrån nu! röt den stora mannen i skinande rustning och kaptenstabard. Warlock Tarvitz blänger likgiltigt mot kaptenen med ett leende och verkar inte bry sig, medan Vice gör en honör till honom. - Captain Thorgin, utbrister Vice i all hast. - Commander och Blackguard Mark Trerion är precis utanför och på väg in hit. Jag förväntar mig högsta respekt. För din egen skull så föreslår jag att du stoppar undan din attityd i hans närvaro om du inte vill se ditt eget hjärta sluta slå i hans hand framför dig, varnar Therion och blickar mot Saul. Saul reser sig hastigt upp efter de orden och går sedan ner på knä, samtidigt som mörkeralven, inför Bane´s kämpe som sedan kommer in i på The Black Gauntlet. - Res på er och sätt er vid ett bord, säger Blackguarden efter en stunds tystnad och iaktagelse av de två individerna. - Mitt namn är Mark Trerion, Commander i Zhentarim´s armé och Blackguard för den svarta handens kyrka. Jag är på uppdrag av ingen mindre Scyllua Darkhope själv i att skapa en specialstyrka som jag själv väljer. Ni är tre av de fyra utvalda jag har bestämt mig för, informerar Trerion. Blackguarden närmar sig bordet, sätter stridhandskarna i bordet och lutar sig mot de sittande. - Vi har en viktig uppgift framför oss mina herrar. Imorgon avgår två tvåmastade skepp vid soluppgång vid hamnen. Jag förväntar mig att ni syns till där innan solen träffar de högsta byggnaderna i Zhentil Keep, säger Trerion bestämt. - Min lord? Vilken är den femte i vårt kommande följeslag? Och hur lyder vårt uppdrag? frågar halvdraken. - En person som väntar på oss vid skeppens destination. En resa till sjös mellan 1-2 dagar, där jag kommer ha mer tid till att informera er om uppdraget vi är utvalda till. Välkomna till specialstyrkan "The Shadow Hand". Gör mig inte besviken, säger Mark Trerion innan han beger från tavernan...
|
|
|
Post by pau on Aug 4, 2011 6:45:25 GMT 2
meeep! gud va spännande XD och sjukt coolt! "The Shadow Hand", oooooh! och grymt bra skrivet, du klaffade Vice perfekt! jag är sjukt nöjd ;D kan inte vänta tills söndag, dagarna kommer gå sååååå långsamt
|
|